רוצה לקבל עדכונים על פעילויות ומשחקים חדשים?

אני מזמינה אותך לעקוב אחרי הפעילות

איך לחזק את המוטוריקה העדינה של ילדים?

פעמים רבות כשאנו מדברים על חיזוק המוטוריקה העדינה, מזכירים את העולים לכיתה א' שיידעו לגזור, לכתוב, לחדד עפרון ועוד. אבל, האימון והחיזוק של המוטוריקה העדינה צריכה להתחיל הרבה קודם.

בקורס הדיגיטלי שלי ליישום מונטסורי בשילוב משחקולוגיה אני מקדישה פרק שלם ובו לומדים את שלבי ההתפתחות השונים של הילדים, תחילה באחיזת כף מלאה ובהדרגה לאחיזות עדינות ומדויקות.

לפני שאתחיל חשוב לי להדגיש, קצב ההתפתחות של כל ילד הוא שונה. במידה ויש לכם ספקות או חששות לעיכוב התפתחותי כלשהו אצל הילדים גשו לרופאי הילדים ובדקו אופציה של אבחון אצל מרפאים בעיסוק ואנשי מקצוע מתאימים.

אז באו  ונתחיל מה זה בכלל מוטוריקה עדינה?

במוטוריקה עדינה אנו מתייחסים למכלול מיומנויות תנועתיות של שרירי האצבעות של כף היד בעיקר, הפועלות לשם השגת דיוק תנועתי ותיאום עין-יד. הכוונה היא לכל הפעולות הקטנות שאנו מבצעים ביומיום.

למה צריך לחזק מוטוריקה עדינה?

כל הפעולות הקטנות שאנו מבצעים בחיי היומיום שלנו  דורשים מאתנו שימוש במוטוריקה העדינה ובהן: לחדד עיפרון, לפתוח מכסה,  לגזור, לאחוז עפרון, לקשור שכרוכים, לכפתר כפתור, לפתוח ברז, לפתוח דלת, לכתוב, לצייר ועוד.

ילדים עם קשיים מוטוריים עלולים להימנע מהשתתפות או לחוות קושי בפעילות התואמת לגילם. ילדים אלו פעמים רבות יהיו מרוכזים בחשיבה האם הם מסוגלים לבצע את הפעילות ולא בהקשבה והטמעה מלאה. בנוסף,  הימנעות עלולה לפגוע  גם בביטחון העצמי של הילד, וגם יכולה להשפיע מבחינה חברתית. עלינו לזכור שפעולות מוטוריות הן פעילויות ביומיום שלנו, המסייעות לנו להתנהל בחיינו ולהסתגל לסביבה .


איך ניתן לחזק מוטוריקה עדינה?

מצרפת מספר תרגילים. יש להקפיד ולהתאים את הפעילות לשלבי ההתפתחות של הילדים וליכולתם.

  1. פינצטות ומלקחיים– לקראת גיל שנתיים ולפעמים גם אחרי תלוי ילד, ניתן להוסיף לתרגילים שונים, פינצטות ומלקחיים. המגוון הוא רחב ברמות אתגר שונות ויש להתאים את הפינצטות בהתאם לאתגר ולשלב ההתפתחותי שהילד נימצא בו. מומלץ לגוון בתרגילים ולהתאים אותם לתחומי העניין של הילדים כדי שתהיה לילדים מוטיבציה ועניין לתרגל ולהתאמן וכן לצבור הצלחות שיגבירו את ביטחונם העצמי ותחושת המסוגלות שלהם. ניתן לרכוש באתר של החנות ערכת פינצטות בסיסית –לחצו כאן וערכת פינצטות מורחבת-לחצו כאן.
  2. פיטטות ומזרקים– גם כאן רמת האתגר שונות ויש מגוון. מומלץ למלא שטחוני אמבט, פופאיט או מגשי קרח במים צבעוניים, לספוג ולסחוט בחזרה את המים.
  3. בצק ופלסטלינה– לישה של בצקים שונים בעלי מרקמים שונים מסייעים לחיזוק האצבעות וילדים מאוד אוהבים. ניתן גם לשלב אביזרי משחק לעניין וגיוון כמו מערוך, חותכנים או מקלות משחק. כאן ניתן להוריד ללא עלות חוברת עם מתכוני בצק להכנה בבית.
  4. אטבי כביסה – אטבים שיש בכל בית בעלי אתגר שונה בפתיחה . ניתן לפתוח ולהניח מסביב לקופסה או לשלב משחק צבעים, ספרות, אותיות ועוד.
  5. משחקים בעלי חלקים קטנים כמו השחלת חרוזים, חרוזי גיהוץ, פטריות, גומיגם, משחקי הברגה ומנעולים, פופאיט ועוד  שיש בבית. 
  6. יצירה– שלבו בעבודות היצירה שלכם – מריחת פלסטלינה, ציור בעזרת קיסם אוזניים או מכחול דק, נעיצת סיכות ופייטים על גבי קלקר, קיפול ניירות קרפ והדבקתם,  צביעה בעזרת צבעים קטנים ושבורים, קילוף מדבקות והדבקתן ועוד.
  7. אוריגאמי– קיפולי נייר- חפשו ביוטיוב סרטונים מותאמים לילדים שלכם. יש שפע סרטונים, ועבדו לפי השלבים.

איך להשיג שיתוף פעולה מצד הילדים?

יש להתאים את הפעילות לתקופת הרגישות שהילד נימצא בה בהתאמה לשלב ההתפתחותי שלהם, וליצור תרגילים אסתטיים לעין.  כמו כן חשוב, לעודד ולחזק את הילד שמצליח על הריכוז  והסבלנות  שנדרש ממנו בפעילויות אלו.

יש לכם שאלות מוזמנים לכתוב לי למייל ובקהילה בפייסבוק- כאן.

פוסטים אחרונים

איך מכינים ראש דשא?

הכי כייף להכין ראש דשא עם הילדים בט"ו בשבט.  לגעת באדמה, לקשט את העציץ או הגרביון, להכניס את הזרעים ולהמתין בסבלות תוך השקיה מתמדת של

קרא עוד »

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Made with 🍋 by Limoncello Studio