הדד ליין דוחק בנו בבוקר כמו שעון חול שנע במהירות, ונדמה כי הילדים שלנו נעים בקצב הפוך לגמרי מאותו שעון חול הזורם בראשנו. "לא רוצה לקום", המשפט המוכר שלאחריו יגיעו המאבקים על צחצוח שיניים, לבישת בגדים וארוחת הבוקר. כמובן גם שהבוקר מתחשק (וחשוב מאוד, כן ?) להרכיב את הפאזל או לסיים לצבוע את החוברת במלואה.
אפשר להפוך את כל זה לפשוט יותר? לקל יותר? לנעים יותר? בהנחה כמובן, שהילד ישן את שעות שינה המתאימות והרצויות לגילו ( לילדים בני שנתיים –ארבע 12-14).
התשובה היא שכן. קבלו כמה רעיונות ואימצו את המתאימות לכן:
1.מוזיקה– להתחיל את הבוקר בניגון, אפשר לגוון במוזיקה, מוזיקה מרגיעה למדיטציה או מוזיקה מקפיצה, ואולי שיר שהילדים מאוד אוהבים או שיר המושמע בגן. אפשר לשחק כך שכל יום אחד האחים יהיה אחראי על בחירת השיר שיפתח את היום, ואז יהיה להם תמריץ לקום ולבחור. ככה, בין הריקודים, השמחה והמרץ יתארגנו בהנאה.
2.הקדמת השכמה ב15 דקות– אם לא מספקים בבוקר וממהרים, הפתרון הטוב ביותר זה להקדים את ההשכמה. כן , אפילו 15 דקות עושות פלאים. תנסו ותופתעו.
3.בוקר ללא מכשירי חשמלי – בוקר ללא טלוויזיה, וכן זה כולל גם סמארטפונים וטאבלטים. ילד שמוכן לצאת, יכול לשחק במשחק או צעצוע תוך הבהרת כללים מוסכמים. ברגע שההורה אומר שיוצאים לדרך, עוצרים את המשחק. תשאירו את מכשירי החשמל השונים לימים שפחות ממהרים בהם כמו ימי חופש או סופש'.
4.רשימה משימות בתמונות– הכינו יחד רשימת תמונות עם כל הדברים שיש לבצע בבוקר (בחירת בגדים, צחצוח שיניים, ארוחת בוקר וכו'), ובקשו מהילדים כשהם מתעוררים להיעזר ברשימה. תכינו את הלוח יחד: אפשר להכין לוח מחיק עם תמונות ולסמן וי כשהמשימה בוצעה או לניילן ולהשתמש בצמדן.
5.עצמאות– ילדים מסוגלים לעשות פעולות רבות לבד ועלינו לאפשר זאת. פעולות כמו לצחצח שיניים, להתלבש, לסדר סכו"ם וכלים לארוחת הבוקר ועוד. סייעו להם בעת הצורך.
6.הכנה מוקדמת– בחרו בגדים וסדרו את התיק יום לפני. גם כאן, תנו לילדים לבחור את הבגדים ולסדר בעצמם.
7.הפתעות– קומו בבוקר והפתיעו כל יום עם משהו אחר-עם חיבוקים ונשיקות, ברכות, מסכה, בלון, שירה, ריקוד, דגדוגים, ריח בושם טבעי ונעים ועוד. הכי כייף להפתיע עם ארוחת בוקר מושקעת- ריח הפנקייקים שיגיע לאפם יחד עם מיץ התפוזים לא ישאיר אף ילד במיטה.
8.הדרגתיות– כמה דקות לפני ההשכמה פיתחו את הדלת, ומעט את התריסים כדי שהשקמה תהיה בהדרגתיות.
9.עידוד ושבח– שבחו ועודדו את התנהגותם העצמאית: אם נעלו נעליים והתלבשו לבד או אם מילאו את לוח המשימות וכדומה.
10.תיאום ציפיות– לא לחכות לבוקר. שיחה על ההתארגנות צריכה להיעשות יום לפני ואם יש צורך לחדד מה מצופה מהם ניתן גם בבוקר בקצרה.
11.לא להיות "נודניקים "– לבקש ולהמתין, לבקש ולצאת, ואם הילדים אינם מתעוררים, יש לנקוט פעולה כמו ללטף, להסיר בעדינות את השמיכה, ובפעם האחרונה לחכות שם ולדאוג שיקומו.
לא רוצה לקום בבוקר "
יש לי עוד דקה לישון
תנו לי עוד שעה של אושר
לא רוצה לצאת מהחלום" (תיסלם)
תעצרו רגע, חבקו אותם, נשקו , אפשר הרי להבין אותם, לא ככה?
שיהיה יום נפלא!