ללמד ילדים את הקטגוריות השונות, תוך כדי הבחנה ולמידה על הפריטים הכלולים בה.
פעילות 1- מיון לפי קטגוריות- פירות/ירקות
ללמד ילדים חלוקה ומיון לקטגוריות, ולפי הגיל ניתן להתקדם וללמד תת-קטגוריה.
נתחיל עם פירות וירקות. החלוקה שם מבחינה בוטנאית, שונה מהקולינארית. לפי המונח הבוטנאי- פרי הינו החלק האכיל בצמח המכיל זרע וירק, ניתן כשם כולל לכל הצמחים האכילים הירוקים. כך שגם עגבנייה, מלפפון ופלפל הם פירות. אני מיינתי לפי ההגדרה הקולינרית, והסברתי שהירקות- הם אלו שאנו אוכלים בסלט או לצד ארוחה או בבישול ופירות יותר מתוקים ואוכלים אותם כבודדים לארוחה.
צריך לתרגל את הקטגוריה הזו. אני מציעה שבארוחה, דברו עם הילדים על מה שהם אוכלים ושחקו במשחק- האם זהו פרי או ירק?
אשמח לשמוע מכן – איך אתן מסבירות לילדים על ההבדל ביניהם?
האביזרים:
ירקות ופירות שיש במקרר
קערה
2 קופסאות/קערות/מגשים/חישוקים/סלסלות
הפעילות:
לבקש מהילדים לבחור פרי או יירק ולומר את שמם לאיזו קטגוריה ההם משתייכים ולהניח בקופסא הנכונה. עם קטנים יותר זו הזדמנות לעבוד על צבעים, ועם ילדים גדולים יותר אפשר גם להרחיב- היכן צומח? ולא- לא בסופרמרקט.


פעילות 2: מיון אביזרים וחפצים לקטגוריות
בתור התחלה ניתן לעבוד על קטגוריות רחבות ואז לצמצמם לתת קטגוריה. לדוגמה- כלי תחבורה ולאחר מכן כלי תחבורה בים, ביבשה, באוויר. בעלי חיים- בעלי כנף.
עם ילדים קטנים יותר להתחיל עם 2 קטגוריות, ולעלות בדרגת הקושי.
האביזרים:
משחקים/אביזרים מתחומים שונים- כלי עבודה, כלי תחבורה, כלי מטבח, כלי כתיבה, כלי נגינה, בעלי חיים, מזון ועוד.
2 קופסאות/קערות/מגשים/חישוקים/סלסלות
הפעילות:
להניח על המגש, חפץ אחד שמסמל את הקטגוריה, ולבקש מהילדים בכל פעם לבחור חפץ אחד, לומר מהו ולאיזו קטגוריה הוא שייך. לחזור עבור הילדים כל הזמן על שמות החפצים והקטגוריה אליה משתייך.





