אני אוהבת את המבטים המופתעים של הילדים כשהם נתקלים בפעם הראשונה במגנט. מנסים לפענח ולחקור מה מתרחש שם במגע הזה של המגנט ולמה הוא מושך אליו חפצים מסוימים. כמו קסם.
ככל שהילדים מתחילים להבין ולחקור אודות תכונות המגנט ניתן להרחיב המגנט על שם המקום שבו הוא נגלה "מגנסיה" בדרום מערב טורקhה. ולהסביר כי המגנט מכיל 2 קטבים שנהוג לסמן אותם: צפון ודרום בהתאם לקטבים של כדור הארץ. קטבים מגנטים בעלי סימן זהה דוחים זה את זה, המנוגדים מושכים זה את זה. קחו 2 מגנטים קטנים ותראו לילדים איך זה מרגיש בפועל כשמקרבים ומרחיקים קטבים זהים ומנוגדים. אם יש לכם את הרכבת של איקאה ניתן להראות להם איך הרכבת דוחפת קרון אחר ברגע שזה קוטב מנוגד.
את מקל המגנט + 100 דסקיות ניתן לרכוש מהחנות – כאן
באינסטגרם יש סרטון בו ניתן לראות איך הפעילויות מתקיימות.
1. חקר ומיון – אילו חפצים מתמגנטים ואלו לא:
בחרו מספר חפצים הקיימים בבית. שלבו כאלו העשויים מברזל שיתמגנטו מול חפצים שלא יתמגנטו. ניתן גם להעלות השערות לפני כל חפץ – האם יתמגנט או לא ואז לתת לילדים לבחון זאת בעצמם. אני הוספתי כאן גם אלמנט של משחק סנסורי אבל בהחלט אפשר רק להניח את החפצים בסלסלה ולבחור כל פעם חפץ/ אביזר אחר ולמיון.
בשלב הבא ניתן לבקש מהילדים שיביאו חפצים מהבית/מהגן ויבדקו בעצמם.
2. משחק סנסורי בקרח:
ילדים מאוד נהנים לראות איך הקרח נמס תוך כדי שהמגנט אוסף אותם, נהנים מהמגע הקר במיוחד בימים חמים. נניח את הדיסקיות בתוך מגשי קרח ונמלא את השקעים בחצי מכמות המים. לאחר ההקפאה ניתן לשחק.
3. משחק פעמונים:
סידרתי את הפעמונים בתוך השמש DIY שהכנתי (ניתן להכין דגמים אחרים בהתאם לתחום העניין של הילדים שלכם) ואז הילדים אוספים את כולם יחד. משחק העובד על תיאום עין יד. כשאנו מניחים את הפעמונים ניתן למנות: 1,2,3 או לשחק משחק חשבוני של חיבור וחיסור.
4. אותיות וספרות מגנטים בתוך אורז צבעוני:
לוקחים אותיות או ספרות מגנטים שיש בבית, נעזרים בחלק האחורי בו מודפסים האותיות/ספרות ובקלות הופכים את זה למשחק התאמה חזותית בה המגנט שולף את האותיות, שיום אותיות וספרות, ניתן לשאול את הילדים איזה צליל מפיקה האות, אילו מילים מתחילות/מסתיימות באות ש"נתפסה" במקל המגנט, להרכיב מילים ועוד. כשמוסיפים את האורז הצבעוני נוצאר לנו משחק סנסורי שמוסיף עניין ומושך את הילדים לתרגל.
5. שילוב משחקי כרטיסיות:
כל משחק בו יש בחירה של ספרה מתוך מספר ספרות, צליל פותח, סוגר, כמות הבהרות ועוד ניתן להוסיף עניין בבמשחק בעזרת מקל המגנט והדיסקיות. כשבסיום כל חלק הילדים כבר מחכים לחלק של איסוף הדיסקיות.
6. משחק בינגו:
בכל משחק בינגו ניתן להיעזר בדיסקיות כשבסיום אוספים עם המקל את כל הדיסקיות. כאן בתמונה זה משחק בינגו מתוך חבילה יוצרת – סובב עולם.
7. בעל החיים זז ב"קרח":
בחרתי כאן פינגווין את התמונה הדפסתי וגזרתי, חיברתי לסיכת משרד והוספתי מגנט קטן לא חובה להוסיף מגנט ) פיזרתי על גבי מכסה הקופסה מלח גס (לא חובה) וכעת מתחת מניחים את מקל המגנט ומזיזים את הפינגווין.
8. בתוך הצנצנת
ממלאים צנצנת בחפצים ממתכת- דסקיות, כדורים, מנקה מקטרות, ברגים ועוד. ניתן להשאיר את הצנצנת ריקה או להוסיף מים או קטניות. כעת בעזרת ההזה של המגנט מלמעלה ולמטה יזוזו גם החפצים הקטנים. יש כאן תיאום של עין יד ומיקוד ראיה.